Oświadczenie w sprawie poparcia w drugiej turze wyborów

Artur wybory 2014

Szanowni Państwo,

Przed nami druga tura wyborów samorządowych. Codziennie jestem pytany przez dziennikarzy i Mieszkańców Naszego Miasta, którego z kandydatów poprę w drugiej turze wyborów?

W czasie swojej kampanii zwracałem uwagę na bezprecedensowy proces obniżania standardów zarządzania miastem, który jest wyraźnie widoczny w funkcjonowaniu administracji samorządowej jak i w braku podejmowania działań rozwojowych, przez co spowodowano:

  • utratę środków budżetowych (ponad 5 mln zł) za niesłusznie pobraną subwencję oświatową,  z powodu niekompetencji urzędników,
  • utratę 3, 2 mln złotych za źle naliczoną dotację dla przedszkoli niepublicznych,
  • brak porozumienia z władzami powiatu i województwa w sprawie 13 mln euro (ponad 54 mln złotych), które zostały przekazane na wciąż niezrealizowaną obwodnicę zachodnią,
  • regularne podwyżki cen wody,
  • upartyjnienie i ubezwłasnowolnienie samorządu,
  • wykorzystywanie przywilejów należnych niepełnosprawnym przez urzędników – patrz sprawa kart parkingowych,
  • w dalszym ciągu prowadzone śledztwo przez CBA w kontekście budowy Galerii Trzy Korony

 
Wśród przykładów zaniechania działań, można podać:


  • brak aktywności władz w zakresie podejmowania realizacji różnych programów rządowych i regionalnych, skutkujący marginalizacją Nowego Sącza na wiele lat,
  • brak podejmowania prorozwojowych inwestycji w ciągu całej kadencji, a remontowanie nielicznych ulic w roku wyborczym,
  • brak skutecznych interwencji podczas likwidowania miejsc pracy w Nowym Sączu np. Straż Graniczna, Orange, Dyspozytornia Pogotowia Ratunkowego, Laboratorium Sanepidu, Południowy Zakład Spółki PKP CARGO itp.
  • brak realizacji obietnic wyborczych np. Węgierska-Bis i wielu innych w tym sztandarowego w obietnicach przedsięwzięcia, którym miała być odbudowa etapami, sądeckiego zamku królewskiego, jako centrum kultury, muzealnictwa i centrum kongresowego,
  • nietraktowanie osób niepełnosprawnych z należytym szacunkiem przez podległych pracowników,

Wchodzimy w ostatni okres finansowania unijnego. W sejmiku województwa małopolskiego, gdzie następuje podział środków, wciąż większość posiada ta sama koalicja. Doskonale wiemy, że dotychczasowe relacje Pana Prezydenta z Marszałkiem województwa nie przyniosły miastu wymiernych korzyści finansowych. Miasto żyje z gospodarki i tylko dzięki niej się rozwija. Prezydent powinien być gospodarzem, który dba o majątek miasta  i jego mieszkańców. Niestety, Ryszard Nowak  zaprzepaścił cztery lat swojej prezydentury. Tylko w ostatniej kadencji sprzedał majątek Miasta Nowego Sącza na kwotę 42 mln złotych. Nie jest dla naszego Miasta gospodarzem, jest politykiem i swoją dotychczasową postawą nie rokuje nadziei na przyszłość. W swoich opiniach nie jestem odosobniony, 61 proc. głosujących Mieszkańców Naszego Miasta w dniu 16 listopada dało Ryszardowi Nowakowi czerwoną kartkę.

Szanowni Państwo,

Bliskie mi są ideały Prawa i Sprawiedliwości, a w życiu codziennym wyznaję te same wartości, którymi w swojej ulotce wyborczej chwali się Ryszard Nowak. Jednak po doświadczeniach kilkuletniej ?współpracy? z Panem Prezydentem widzę, że jest to wizerunek wykreowany wyłącznie na potrzeby kampanii wyborczej. Jak to doskonale wiemy z obserwacji sceny politycznej w Kraju, sam sprawny PR nie wystarczy do dobrego zarządzania w sferze gospodarczej. W tych dziedzinach konieczne są umiejętności i otwartość na potrzeby Mieszkańców. Nie potrzebujemy polityki na szczeblu lokalnym potrzebujemy dobrego gospodarza!

Dlatego też, ocenę szczerości intencji obecnego Prezydenta Miasta pozostawiam samym Sądeczanom, natomiast osobiście w dniu 30 listopada pójdę do głosowania, lecz nie oddam głosu na Ryszarda Nowaka.

 

Z poważaniem,

Artur Czernecki

List otwarty do Prezydenta Miasta Nowego Sącza

Nowy Sącz, 21.10.2014

Prezydent Miasta Nowego Sącza

Ryszard Nowak

Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz

List otwarty

Szanowny Panie Prezydencie

Dwa tygodnie temu, w dniu 7 października został Pan laureatem nagrody „Perła Zarządzania Najwyższej Jakości 2014”. To ogromny zaszczyt i prestiż dla naszego miasta i jego mieszkańców. Ostatnimi czasy pojawiają się jednak niepokojące doniesienia mediów, które uważają, że owa nagroda nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.

W związku z opublikowanym w dniu 20.10.2014 przez redaktora Bogumiła Storcha na portalu internetowym sądeczanin.info artykułem i podanymi w nim danymi statystycznymi, chciałbym zadać Panu w imieniu sądeczan kilka pytań, które w zaistniałej sytuacji zdają się nasuwać w sposób naturalny. Przede wszystkim, należy zapytać, na podstawie jakich wskaźników ustalano ocenę, która dała naszemu samorządowi tak wysoką nagrodę, skoro rzeczowy raport firmy „Curulius” sporządzony na podstawie danych GUS przedstawia zgoła inny obraz Nowego Sącza?

Według wspomnianego wyżej dokumentu, na 2479 zbadanych jednostek (wszystkie gminy oraz miasta na prawach powiatu), Nowy Sącz plasuje się na 2033 pozycji w kategorii „gospodarka”, w kategorii „dochód na mieszkańca” na 2112 pozycji oraz w kategorii „finanse”na 2124 pozycji. Dane te w zupełności negują wizerunek dobrze zarządzanego miasta, tak reklamowany przez jego włodarzy. Odbierając nagrodę „Perły Zarządzania”, twierdził Pan, że jest ona zwieńczeniem „wieloletniej drogi ku stałemu podnoszeniu jakości zarządzania i usług”. Czy według Pana, postępujący w czasie ostatniej kadencji rozrost administracji przyczynił się do osiągnięcia tego wyraźnie naciąganego sukcesu? Bardzo niepokojące jest to, że utrzymanie nowosądeckich urzędników kosztuje w przeliczeniu na jednego mieszkańca Nowego Sącza 283 zł., czyli  o 21 zł więcej niż urzędników krakowskich.Być może na uzyskanie nagrody wpłynął fakt, iż w naszym mieście wydatki na inwestycje są czterokrotnie niższe niż wynosząca 17 % średnia krajowa? Warto również wspomnieć, że informacje na oficjalnej stronie miasta www.nowysacz.pl dotyczące tak wielu „inwestycji”, odnoszą się głównie do przeprowadzanych rok  rocznie nielicznych  remontów ulic i chodników.Czy te dane skłoniły Pana do ogłoszenia, że Nowy Sącz jest „liderem inwestowania”?

Sądzę, że ma Pan na tyle cywilnej odwagi i stać Pana na publiczną odpowiedź na moje pytania. Jest Pan to winien wszystkim mieszkańcom Nowego Sącza.

Artur Czernecki

PROGRAM NAPRAWCZY DLA NOWEGO SĄCZA KWW Artura Czerneckiego SOLIDARNI SĄDECZANIE

PROGRAM   NAPRAWCZY  DLA  NOWEGO SĄCZA

KWW Artura Czerneckiego

SOLIDARNI  SĄDECZANIE

  1. I. Obszar interwencji: JAKOŚĆ ZARZĄDZANIA

Uzasadnienie:

Od kilku lat w Nowym Sączu obserwujemy bezprecedensowy proces obniżania standardów zarządzania miastem. To obniżanie standardów zarządzania odnosi się zarówno do funkcjonowania administracji samorządowej jak i braku podejmowania działań rozwojowych.

Obniżanie standardów zarządzania w administracji wiąże się zazwyczaj z etycznie nagannymi działaniami lub przejawami nieprofesjonalnego zarządzania miastem. Właśnie o takich nagannych działaniach władz słyszeliśmy w ciągu ostatniej kadencji niemal nieustannie np.:

  • wątpliwe etycznie i niedopuszczalne postępowanie władz np. liczne afery dot. Galerii Trzy Korony, parkowanie urzędników UM na miejscach dla os. Niepełnosprawnych,
  • bezpowrotne tracenie środków budżetowych na kary za niekompetencje urzędnicze np. afery w edukacji,
  • marnowanie środków budżetowcy na bezcelowe inwestycje np.: siłownie pod chmurką, Sądecka Wenecja, brama na plantach itp.,
  • brak aktywności władz podczas tworzenia rozmaitych programów rządowych i regionalnych, skutkująca marginalizacją Nowego Sącza na wiele lat do przodu. Brak aktywnej współpracy z organami regionalnymi ? o czym publicznie sygnalizował Marszałek Województwa Małopolskiego Marek Sowa.
  • brak podejmowania pro rozwojowych inwestycji w ciągu całej kadencji, a remontowanie nielicznych ulic w roku wyborczym,
  • brak skutecznych interwencji podczas likwidowania miejsc pracy w Nowym Sączu np. Straż Graniczna, Orange, Dyspozytorni Pogotowia Ratunkowego, Laboratorium Sanepidu itd.
  • brak realizacji obietnic wyborczych np. Węgierska-Bis, skatepark itp.,
  • regularne podwyżki cen wody.

Propozycje programowe:

KWW Artura  CZERNECKIEGO  SOLIDARNI SĄDECZANIE  nie zgadza się z obecnymi standardami zarządzania Nowym Sączem. Dlatego,

w Naszym programie naprawczym proponujemy obszar interwencji ?Jakość zarządzania?, który definiować będzie administrację Nowego Sącza jako etycznie nienaganną oraz transparentną. W tym zakresie proponujemy:

1.Podniesienie standardów etycznych pracy władz miasta oraz pracowników urzędów

/zatrudnianie w drodze konkursu w oparciu o kryteria jakości i kompetencji, transparentne wyjaśnianie spraw budzących wątpliwości etyczne/.

2.Podniesienie kompetencji administracji Miasta

/profesjonalne realizowanie zadań bieżących miasta, tak by nie dochodziło już do nakładania na Miasto kar finansowych/.

3.Jednoznaczne zdefiniowanie roli Prezydenta Miasta

/Prezydent jest dla ludzi, a nie ludzie dla Prezydenta/.

4.Aktywna postawa władz Nowego Sącza w reprezentowaniu na zewnątrz interesów Miasta.

/Przede wszystkim chodzi o uczestnictwo w tworzeniu różnych programów ponadlokalnych, które dotyczą choćby w minimalnym stopniu Nowy Sącz, zapobieganie marginalizacji Miasta, uczestnictwo we wszelkich inicjatywach regionalnych i ponadregionalnych podczas których podejmowane są strategiczne dla Nowego Sącza decyzje/.

5.Usprawnienie systemu komunikacji organów Urzędu Miasta z mieszkańcami przyśpieszenie wydawania wszelkich decyzji urzędniczych.

/np.: odpowiedzi na pisma, wydawanie decyzji budowlanych itp/.

II. Obszar interwencji:  GOSPODARKA I PRZESTRZEŃ

Uzasadnienie:

Ważną sferą funkcjonowania Nowego Sącza, która wymaga refleksji i troski jest zarówno gospodarka jak i przestrzeń fizyczna Miasta. Przestrzeń w istotny sposób warunkuje gospodarkę, natomiast gospodarka w dużym stopniu wpływa na kształt przestrzeni Miasta.

W Nowym Sączu obie te sfery w ciągu ostatnich lat nie były przedmiotem w zasadzie żadnych przemyślanych działań władz Miasta. Doprowadziło to do:

  • stagnacji gospodarczej,
  • likwidowania miejsc pracy,
  • degradacji i nieestetyczności przestrzeni skutkującej zarówno odpływem mieszkańców jak i przedsiębiorców.

Propozycje programowe:

Z takim stanem rzeczy KWW Artura CZERNECKIEGO SOLIDARNI SĄDECZANIE nie może i nie chce się pogodzić. Mieszkańcy Nowego Sącza zasługują na godne warunki pracy oraz Miasto wyglądem i witalnością nawiązujące do rozwiniętych polskich miast. Dlatego w prezentowanym programie naprawczym proponujemy obszar interwencji ?Gospodarka i Przestrzeń? wychodzący naprzeciw problemom i wyzwaniom stojącym przed Nowym Sączem. W tym świetle proponujemy następujące działania:

1.Rewitalizacja przestrzeni i gospodarki centrum Nowego Sącza:

  • współudział właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w centrum miasta,
  • finansowanie działań rewitalizacyjnych głównie ze środków zewnętrznych.
  • utworzenie ośrodków obsługi księgowo-administracyjnej dużych firm zagranicznych.

2.Rozwój przedsiębiorczości. Nowy Sącz miastem przyjaznym przedsiębiorcom:

  • wysokość podatków lokalnych zależna od działalności handlowej. Podstawą naliczania będzie powierzchnia handlowa.
  • włączenie w treści kształcenia w sądeckich szkołach ponadgimnazjalnych treści nawiązujących do kreowania postaw przedsiębiorczych oraz tych zgłaszanych przez lokalne podmioty gospodarcze,
  • wydział ds. przedsiębiorczości – całościowy systemem wspierania przedsiębiorczości, szerzej reklamowany wśród mieszkańców miasta.

3.Rozwój przedsiębiorczości będzie traktowany priorytetowo i wspierane będą wszelkie inicjatywy podmiotów zewnętrznych w tym zakresie. W ten sposób będziemy stymulować tworzenie miejsc pracy, podnosić poziom życia, zatrzymywać ludzi młodych. Spowodujemy, że młodzi będą chcieli otwierać firmy w Nowym Sączu.

4.Priorytetowe traktowanie problemu mostów w Nowym Sączu

/bezzwłoczne rozpoczęcie procesu projektowo-finansowego mostu helleńskiego oraz jego realizacji/.

5.Rozwój infrastruktury obrzeży Miasta

/doposażenia w elementy infrastruktury drogowej, oświetlenia, zadaszenia przystanków komunikacji zbiorowej/.

6.Współdecydowanie zarządów osiedli o inwestycjach osiedlowych.

7.Darmowa linia autobusowa

/jedna linia autobusowa przez ważniejsze ciągi komunikacyjne miasta, która będzie nieodpłatna /.

III. Obszar interwencji: CZŁOWIEK I RODZINA

Uzasadnienie:

Podjęcie realizacji zadań w przedstawionych wymienionych obszarach interwencji bezspornie bezpośrednio wpływa na kolejny ważny obszar: Człowiek i Rodzina, w którym odnosimy się do podmiotowo do dzieci, młodzieży i seniorów. To obszar, w którym podejmujemy szeroko działania naprawcze w oświacie i sporcie oraz o proponujemy rozwiązania dla seniorów, którzy oprócz zapewnienia szeroko rozumianego bezpieczeństwa zapracowali na pomoc w zagospodarowaniu ich czasu wolnego.

Propozycje programowe:

Jednym z głównych czynników rozwoju lokalnego jest jakość edukacji oraz nauka. Tzw. kapitał ludzki warunkuje zmiany na lepsze. Dlatego KWW Artura CZERNECKIEGO SOLIDARNI SĄDECZANIE będzie inicjował i popierał wszelkie działania mające na celu rozwój młodego człowieka. Zaczynając od tych najmłodszych mieszkańców miasta

1.Wykorzystanie najlepszej infrastruktury 2-3 szkół i utworzenie w nich przedszkoli publicznych lub tzw. zespołów

/na co zezwala ustawa o systemie oświaty.  Od 01.09.2015 roku  gmina ma obowiązek zapewnienia  miejsca w przedszkolach lub innych formach wychowania przedszkolnego    4 latkom, a od 2017 ? 3 latkom. Oferta taka jest tańsza dla rodziców, nie zwalniany n-li w związku z niżem demograficznym tylko przenosimy do przedszkoli n-li z kwalifikacjami pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna/.

2.Place zabaw przy szkołach

/ ze względu na obowiązek szkolny dzieci 5 letnich/

3.Doposażenie szkół i przedszkoli w pomoce dydaktyczne i sportowe, doposażenie pracowni szkolnych.

4.Zmiana sposobu oszczędzania w sądeckich placówkach oświatowych z obsesyjnego w racjonalne.

/nie można wyliczać dyrektorowi ile rolek  papieru toaletowego i kredy może kupić miesięcznie. To dyrektorzy są menagerami w swojej szkole, wiedzą, że trzeba oszczędzać i Oni najlepiej wiedzą, na czym. Należy traktować ich jak partnerów a nie podwładnych.

5.Dopracowanie regulaminu wynagradzania nauczycieli i premiowanie nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze.

/zgodnie z prawem oświatowym i około oświatowym/ kodeks pracy/

6.Przywrócenie dyrektorom szkół części kwot za wynajem /np. 20%/ w celu wykorzystania ich na bieżące potrzeby.

7.Organizacja stałego cyklu zajęć dla rodziców z zakresu pracy z dzieckiem nadpobudliwym.

/możliwe doskonalenie zawodowe n-li w tym zakresie/.

8.Szeroka integracja szkół ze społecznością lokalną

/np. kluby trzech pokoleń/

9.Rozwój sportowej infrastruktury osiedlowej

/place zabaw, boiska, stoły do gry w szachy, dostęp młodzieży do infrastruktury szkolnej ? nie tylko kluby sportowe/

10.Lobbing w NFZ w sprawie całodobowej opieki stomatologicznej i okulistycznej

11.MKS Sandecja ? Sportowa Spółka Akcyjna